החלפת גלגל

נתקעתם באמצע הדרך עם פונצ’ר? אנחנו יודעים שזה מבאס, אבל לא צריך להלחץ.
החלפת גלגל ברכב היא פעולה קצרה ופשוטה שניתן לבצע באופן עצמאי.
גם אם אתם מתקשים, ניתן לבקש עזרה מעוברי אורח או להזמין שירות החלפת גלגל שיגיע אליכם.

אם לא מדובר בפאנצ’ר ניתן לקרוא על מתי מחליפים גלגל.

החלפת גלגל: כך תעשו זאת לבד

  1. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לדאוג לבטיחות שלכם! וודאו כי אתם לובשים אפוד זוהר, במידה ואתם נמצאים באזור מסוכן כמו בכביש מהיר צריך לשים משולש אזהרה שיתריע לנהגים האחרים שייסעו לאט.
  2. יש לוודא שאכן יש לכם גלגל רזרבי, הוא נמצא לרוב באחורי הרכב מתחת לתא המטען.
  3. מפתח גלגלים – ודאו שמפתח הגלגלים שלכם מתאים לברגים של הצמיגים שלכם לפני שאתם מרימים את הרכב על הג’ק.
  4. ג’ק/מגבה – משמש להרמת הרכב, ישנם דגמים רבים של ג’ק וכדאי שתכירו היטב איך הג’ק שלכם עובד מבעוד מועד.
  5. החלפת גלגל היא תהליך מלכלך, אך זה יחסוך לכם זמן יקר.

החלפת גלגל – שלבים והנחיות

וודאו כי הרכב נמצא במישור, אם אתם נמצאים על ניוטרל ומורידים את בלם היד והרכב מתחיל להדרדר יש להרים את בלם היד בחזרה ולחפש מיקום אחר.
החלפת גלגל בשיפוע היא סכנה ממשית!
לאחר שאתם מוכנים עם האפוד הזוהר ושאר הכלים ברשותכם:

  1. שחררו את הברגים מעט עם מפתח הברגים בסיבוב שמאלה, לא עד הסוף אלא מספיק בכדי שהברגים לא יהיו נעולים לחלוטין. קחו בחשבון שהפעולה הזאת היא אולי הקשה ביותר בכל מלאכת החלפת הגלגל ותדרשו להפעיל הרבה כוח כדי לשחרר את הלחץ שמופעל על הברגים.
  2. הכניסו את הג’ק מתחת לרכב והתחילו להרים. שימו לב: הג’ק חייב להיות מונח במקום ייעודי, קרוב לגלגל. המקום הייעודי צריך להופיע בספר הרכב, אבל אם אין בידיכם את ספר הרכב ואתם לא יודעים איפה המקום הייעודי לג’ק והוא לא מסומן לכם ברכב, חפשו עם היד אזור, קרוב לגלגל התקול בתחתית הרכב, שעשוי ממתכת חזקה, ולא מפלסטיק – כדי להבטיח שהג’ק יושב במקום בטוח ולא מעקם לכם שום חלק בתחתית הרכב. הג’ק עובד על קפיץ מתכתי ולכן לא נדרש הרבה כוח בשביל להפעיל אותו. עם זאת, כל ג’ק מופעל בצורה אחרת ואנחנו ממליצים לבדוק איך פותחים וסוגרים את הג’ק שלכם, עוד לפני שמתרחשת בעיה.
  3. ניתן להפסיק להרים את הרכב כאשר הגלגל נמצא באוויר(ניתק מהאספלט) – הוא כבר לא נמצא במאמץ ולא יוצר לחץ נגדי לפעולות שלכם. הברגים מעט משוחררים ואם תשחקו עם הגלגל ביד, תרגישו שהוא מעט רופף ויכול לזוז קצת.
  4. בזהירות, ודאו שהג’ק מחזיק היטב את הרכב והוא יציק בצורה אנכית לקרקע. לחצו מעט ובזהירות על גג הרכב כלפי מטה, וודאו שהלחץ שאתם יוצרים לא מזיז את הרכב ואתם לא שומעים חריקות של הג’ק. אם הרכב והג’ק יציבים ניתן להמשיך.
  5. שחררו את הברגים והחליפו את הגלגל. בהתחלה שחררתם את הברגים מעט, זה הזמן להמשיך את הפעולה ולשחרר אותם לחלוטין. אחרי שהוצאתם את כל הברגים הוציאו בזהירות את הגלגל והכניסו את הגלגל הרזרבי או החדש.
  6. סגרו את הברגים בחזרה, על הגלגל החדש, לאחר ההחלפה. גם כאן – אין צורך לנעול את הברגים לחלוטין, את זה תעשו כשהרכב יישב מחדש על האספלט ולא על הג’ק.
  7. שחררו את הג’ק בזהירות. לאחר שהוצאתם את הג’ק, והרכב שוב עומד על 4 גלגלים: חזקו את הברגים ותנעלו אותם.

כל הכבוד, החלפתם גלגל בהצלחה!
*אם מדובר בגלגל רזרבי זמני יש להגיע בהקדם האפשרי למוסך/פנצרייה על מנת להתקין גלגל חדש שתואם את שאר גלגלי הרכב.